Pisteitä kartalle vai älyä prosesseihin?

Eppuja lainaten on pakko todeta: ”Vain pisteitä kartalla, älä siis suutu – mut ei niistä asiat miksikään muutu”.

Rakastan karttoja, olen tehnyt sitä lapsesta saakka. Haluan tarkastella niiltä luonnon monimuotoisuutta, suunnitella juoksulenkkejä, kuvitella maisemia.

Aiemmin myös suunnistin kilpaa. Juostessa pää raksutti nousukulmaa, analysoi kulkukelpoisuutta, mietti reitinvalinnan riskipitoisuutta. Henkilökohtainen historiatieto täydensi analyysiä.

Vauhdin kasvaessa tai matkan pidetessä kapasiteetti loppui välillä kesken, ja silloin koitti hukka. Edistyneen analytiikan, koneoppimismallien ja riittävän pysyvän muistin avuin tältä olisi varmasti vältytty, mutta noilla keinoin lajin viehätyskin olisi tyystin kadonnut (ja toki se olisi sääntöjen vastaistakin).

Visualisoitu piste kartalla on – edelleen – vain piste kartalla

Liiketoiminnassa sijainnin ja muiden muuttujien tulkinta analytiikan keinoin ei ole kiellettyä – vaikka välillä tuntuukin kuin näin olisi.

Paikkatietoratkaisuja kaupataan usein mitä ihmeellisimmillä visualisoinneilla, joissa pallot liikkuvat ja värit vaihtuvat vinhaa vauhtia (ja pahimmillaan värisokeita kiusataan punaisia ja vihreillä symboleilla). Ohjeistus tämän tyyppisille ratkaisuille on noudattanut samanlaista kaavaa jo 90-luvulta lähtien: “Tässä nippu pisteitä kartalla tarkasteltavaksi – valitse niistä paras sijainti, päättele eksymisriski, tulkitse syy-seuraussuhteet, arvaa mitä seuraavaksi tapahtuu ja investoi visuaalisen tiedon varassa”.

Älkää ymmärtäkö väärin, ihailen kyllä näyttäviä visualisointeja. Siis juuri niitä kartalla pyöriviä, pomppivia ja vilkkuvia pisteitä, ylös ja alas viuhuvia palkkeja ja itsestään eteneviä viivoja. Visualisoinnit kertovat omaa tarinaansa, ja siinä jotain samaa viehätystä kuin lapsuuden karttojen tarkastelussa.

Yhtä asiaa silti peräänkuulutan: mikä on näiden visualisointien arvo business-kontekstissa? Esimerkiksi alla oleva animaatio on kyllä viehättävä ja havainnollinen, sitä ei käy kiistäminen – mutta mitä arvoa tästä on yhdenkään yrityksen liiketoiminnalle? Manhattanilla liikkuu eri määrä ihmisiä eri aikaan päivässä, no shit Sherlock!manhattan-pulse

Animaatio: Justin Fung

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, muttei vielä yksistään riitä tuomaan sijaintianalytiikan hyötyjä esiin

Sijaintitietoa hyödyntämällä voidaan tarkastella asioiden ja ilmiöiden välisiä suhteita täysin uudella tapaa. Sen vuoksi peräänkuulutankin, miksi näitä suhteita täytyy aina tarkastella visuaalisesti kartalla?

Edellisen kappaleen vilkkuvaan Manhattan-kuvaan palatakseni: voisin toki käyttää samaa dataa esimerkiksi tietääkseni, milloin minun kannattaa lähteä kotoa töihin jos haluan minimoida matka-ajan. Siihenkään ei kuitenkaan karttaa tarvita, vaan käyttötarkoitukseen sopiva palvelu tai rajapinta!

Kuva kertoo kiistämättä enemmän kuin tuhat sanaa, ja kartta varmasti vähintäänkin saman määrän. Väitän silti, että sijaintitiedon hyödyntämisen leviämistä on rajoittanut juuri tämä vahva visualisointikulman esiintuominen.

Kovin moni liiketoimintapäättäjä kun on vuosien varrella todennut, ”ettei ne kartat nyt ole meidän prioriteetissä kovin korkealla”. Hats off, juurikin näin – ei liiketoiminta karttoja tarvitse, vaan sijaintianalytiikkaa.

Tämä sama ongelma koskee tiedolla johtamista myös laajemmassa mittakaavassa (siis juuri niitä staattisia ja/tai vilkkuvia dashboardeja, joista olemme aiemmin puhuneet). Toki kokemus on meille opettanut, että historiaansa kannattaa ymmärtää. Aivan liian usein organisaatiot kuitenkin edelleen tyytyvät pelkästään sen tuomaan voimaan.

Katso myös video: 🎥 Laura Tuomikoski – Sijaintitiedon hyödyt

New call-to-action

Operatiivisen analytiikan ytimessä on liiketoiminnan aito ymmärtäminen

Jos kerran visualisointi on “pahasta”, niin mitä sitä sitten pitäisi tehdä? Suosittelemani resepti on operatiivisen analytiikan (sijainnilla tai ilman) tuominen osaksi organisaation operatiivisia prosesseja. Tällöin älykkyys asuu siellä prosessissa, ei enää pelkästään tulkitsijan mielessä (ihmisen kapasiteetti kun on rajallinen).

Toki tämä tuo toisen haasteen: asiakkaan liiketoimintaa pitäisi oikeasti ja aidosti ymmärtää. Enää ei riitä, että visualisoit asioita ja oletat asiakkaan ymmärtävän (vain siksi, että sinä alan koulutuksen saaneena ja vuosia tätä tehneenä ymmärrät).

Tässä astuu kuvaan Advian, ja löytyy peruste sille, mitä varten me olemme olemassa: intohimonamme on tuottaa liiketoimintalähtöistä analytiikkaa. Siksi emme tarjoa sinulle (emmekä kenellekään muullekaan) vilkkuvia karttoja tai näennäisvakioituja dashboardeja, vaan asiakasymmärrystä ja ratkaisuja uniikkeihin haasteisiin, ei “yksi ratkaisu sopii kaikille” -ajattelua.

Pistetäänkö pisteet kartalla poikimaan liiketoimintahyötyjä?

Jos sinun organisaatiollesi paikkatieto on yhä vain pisteitä kartalla tai analytiikka pelkkiä dashboardeja ja laitat kerta toisensa jälkeen käyttäjän päättämään (pahimmassa tapauksessa jopa arvaamaan) näiden perusteella – otapa yhteyttä.

Kerron mielelläni mitä taikoja analytiikan ja sijainnin avulla voi tehdä – siellä pellin alla, liiketoimintaprosesseissa!

Alkuun pääset tutustumalla Location Intelligence Innovation -työpajaamme, jonka lopputuloksena saat konkreettisen ja perustellun näkemyksen hedelmällisimmistä sijaintianalytiikkaan liittyvistä kehityskohteista. Klikkaa alta ja lue lisää!

Tutustu Location Intelligence Innovation -työpajaan

Avainsanat: Sijaintitieto, Edistynyt analytiikka

TILAA TUOREET ARTIKKELIT

Opi rakentamaan epäreilua kilpailuetua tiedolla johtamisella ja sijaintitiedolla.

Uudet blogiartikkelit sähköpostiisi heti julkaisupäivänä:

Ratkaisut

Valikoituja näytteitä tiedoistamme ja taidoistamme